Velká písmena na konci řádků označují, kdo může vést příslušný obřad žehnání:
B – biskup: Biskup může předsedat slavení kteréhokoli obřadu žehnání. Ta žehnání, u kterých je zde uveden, přísluší ovšem z povahy věci diecéznímu biskupovi, ten ale může, uzná-li to za potřebné, svěřit tento úkol některému knězi; pouze žehnání biskupské katedry mohl by svěřit jenom některému biskupovi.
K – kněz: Slaví-li se obřad žehnání ve spojení se mší, je to vždy kněz, kdo tento obřad vede; ani jáhen, ani laik ho v takovém případě nemohou zastoupit. Také při žehnání mimo mši, je-li kněz přítomen, má to být on, kdo slavení předsedá.
J – jáhen: Při slavení obřadu žehnání mimo mši, kdy je na druhém místě uveden jáhen, přísluší v nepřítomnosti kněze úloha předsedajícího jemu.
L – laik: Obřady žehnání, u kterých je jako třetí v pořadí uveden laik, může vést on, není-li přítomen ani kněz, ani jáhen. Pokud by šlo o slavení s veřejnou účastí, potřebuje ovšem pověření od místního ordináře.
]]>Všeobecné pokyny
Žehnání v dějinách spásy
1. Bůh, nade všechno požehnaný,[1] je pramenem a počátkem všeho požehnání.[2] On jediný je dobrý a všechno učinil dobře, své tvorstvo naplňuje požehnáním,[3] které je i po pádu člověka znamením jeho milosrdenství.
2. Když však přišla plnost času, Otec poslal svého Syna, který přijal tělo. V něm opět požehnal lidstvo veškerým duchovním požehnáním.[4] A tak se stará kletba změnila v požehnání, když „vzešlo slunce spravedlnosti, Kristus, náš Bůh, který tím, že zrušil kletbu, obdařil nás požehnáním“.[5]
]]>Všeobecné pokyny
Historický vývoj pontifikálu
1. Podobně jako slavení Kristovy eucharistické oběti, podle jeho přání a na jeho památku, a zpřítomňování událostí z dějin spásy, v rámci liturgického roku při slavením denní modlitby církve, je také slavení svátostí a svátostin jednou ze základních forem křesťanské bohoslužby.
2. K dnešnímu uspořádání obřadů pro slavení svátostí a svátostin do dvou sbírek liturgických knih, rituálu a pontifikálu, docházelo postupně. Z počátku byly některé z těchto textů zaznamenávány spolu s mešními texty v sakramentářích a podle potřeby i jednotlivě zapisovány.
]]>Ze všeobecných pokynů k Římskému misálu (IGMR), 4. kap., č. 199 - 251
Koncelebrování se už dnes při slavení mešní liturgie stává běžnou, někdy snad až rutinní, záležitostí. Proto jistě neuškodí oživit si některé stanovené zásady.
]]>Ve vydavatelství CLV (Centro Liturgico Vincenziano)
Edizioni liturgiche, Via Pompeo Magno, 21 – 00192 Roma:
]]>V době, kdy u nás nebylo možno ustavit plnoprávnou biskupskou konferenci, obdržel biskup František Tomášek brzy po roce 1970, tehdy ještě jako administrátor pražské arcidiecéze, plné pravomoci náležející předsedovi biskupské konference a v oblasti zavádění liturgické obnovy byla jeho pracovním a výkonným orgánem Česká liturgická komise a její Sekretariát. Když pak po dvaceti letech v souvislosti se vznikem biskupské konference byla činnost České liturgické komise ukončena, došlo po poradě probošta metropolitní kapituly biskupa Jana Lebedy s pražským arcibiskupem kardinálem Františkem Tomáškem k rozhodnutí založit při pražské metropolitní kapitule Liturgický institut.
]]>